No span, Welcome to Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Silke Ginkel - WaarBenJij.nu No span, Welcome to Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Silke Ginkel - WaarBenJij.nu

No span, Welcome to Suriname!

Door: Silke van Ginkel

Blijf op de hoogte en volg Silke

08 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Een half jaar lang leef je toe naar dat éne moment... Dat je staat op Schiphol en dat je begint aan het grote avontuur dat op het punt staat om te beginnen. Donderdag was het moment dan daar! Ik was klaar voor mijn vertrek naar Suriname. Nadat ik Jeroen gevonden had op Schiphol gingen we even onze koffers inchecken, maar helaas ik had iets te veel bagage meegenomen (24,6 kg) terwijl je maar 23,00 kg mee mocht nemen. Dat betekende dus dat er iets uit de koffer gehaald moest worden, dat was dan ook geen enkel probleem. Nadat ik mijn shampoo, haarlak en gel achter gelaten had kon dan ook mijn koffer zich opmaken voor het vertrek naar Paramaribo. Nog even voordat we echt weg gingen samen met mam, pap, ing en de ouders van Jeroen nog even wat gedronken. Onder tussen nam de spanning bij ons steeds meer toe, want we wisten er komt een moment van afscheid nemen. Je moet er iets voor opgeven, maar krijgt er ook iets moois voor terug zeg ik altijd, bij deze moest ik mijn familie en vrienden achter laten, maar weet zeker dat ik er een mooie ervaring en avontuur ervoor terug krijg! Na de douane te hebben overleefd zijn we Mathijs gaan opzoeken, want ook hij vloog met ons mee naar Paramaribo. Met z'n drie sterk gingen we dan ook het vliegtuig binnen en na een 9,5 uur durende vlucht waren we ook met z'n drieën geland in Paramaribo. En meteen kwam de warmte je tegen moed. Je kunt het je niet voorstellen misschien, maar een internationaal vliegveld wat bestaat uit 1 landingsbaan en 1 startbaan?! Zeker ging ook alles op het vliegveld op zijn Surinaams of te wel heel heel heel erg langzaam. Voordat de trap bij het vliegtuig was waren we al minstens een half uur geland. Maar goed, maak je niet druk, alles komt goed wordt dan meerdere malen uitgesproken door de Surinamers. Nadat de trap gearriveerd was konden we rustig uitstappen en het eerste wat je doet is.... Je dikke veste en trui uit! Vervolgens zijn we rustig door gelopen richting de douane. En je zult het wel al raden inmiddels, ook hier hebben we weer heel lang kunnen wachten. Het heeft ons ongeveer 3 uur gekost voordat we het vliegveld konden verlaten. Vervolgens met de taxi van het vliegveld naar Paramaribo city gereden, een tocht van ongeveer 1,15 uur. Helaas hadden wij niet het beste weer zoals je dat verwacht aan de andere kant van de wereld, maar wij hadden gewoon oer Hollands Regen! Samen met Mathijs en Jeroen zijn we naar de taxi gelopen en we liepen vele mooie auto's voorbij maar onze taxi was niet zomaar een mooie auto het was gewoon een lijkwagen! "Er is genoeg space voor jullie koffers"! Vanuit de taxi hebben we meteen onze ogen uitgekeken, dat begon op een rotonde, want in Suriname rijden ze links! Tot aan de kleine, vervallen houten hutjes langs de weg. Maar ook zeker mogen we de mooie natuur en de palmen niet vergeten. Nadat we Mathijs afgezet hadden bij zijn huis reden we door naar ons eigen huis. Maar in het donker blijkt het erg lastig te zijn om een huisnummer te vinden. Maar natuurlijk, relax, alles komt goed en dat was ook zo. want 15 min. later waren ook wij bij ons huisje en jaa hoor, wij stappen uit en het begint hier te regenen, zoveel water hebben wij in Nederland het afgelopen jaar nog niet gehad! Met deze regen kwamen we dan ook letterlijk binnen vallen om meteen er voor te schuilen. Kenneth, de bewaker en tevens ook mede bewoner van dit wooncomplex ving ons netjes op. Nadat we de kamers toe gewezen hadden, het huurcontract hadden ondertekend gingen we maar even een praatje maken met onze mede bewoners. Dit was erg gezellig en we voelde ons dan ook al meteen op ons gemak. Na het eerste Parbo biertje weg getikt te hebben en na uren gekletst te hebben zijn we ons bed gaan opmaken, dit moest even gebeuren want zonder klamboe kun je hier niet. 10 muggenbulten verder was ons bed klaar voor gebruik. We hebben dan ook echt ons eigen hutje gebouwd met een mooi gekleurd dekbedovertrek en een klamboe ziet het er allemaal prima uit. Na deze lange dag zijn we dan toch heerlijk in slaap gevallen met het tikken van de regen, nouja tikken, het ging op een gegeven moment wel heel erg hard!! Maar dit zorgde wel voor wat verkoeling en was voor ons ideaal om te gaan slapen. Maar ook wegens het tijdverschil waren we de volgende ochtend erg vroeg wakker namelijk 6.00 uur 's Ochtends Surinaamse tijd, dat betekend 10 uur in de ochtend in Nederland. Maar goed de dag in Suriname was pas net begonnen, de zon was nog niet op, maar slapen ging niet meer. Toen in alle vroegte maar onze koffers uitgepakt en de klerenkasten ingeruimd. Zo hebben we de kamer ingericht en is het een kamer 'mijn' kamer geworden! Prima kamer, hier kan ik het wel een aantal maanden uithouden. Nadat ik mijn kamer had ingericht werd ik verrast door een super leuk "Silke's vergeet ons niet boekje" want mijn lieve zus stiekem in mijn koffer had gestopt (vandaar die extra kilo's in mijn koffer:P) maar ook met een kaart van Marianne de moeder van Jeroen. Het boekje en de kaart waren echt super leuk om te lezen. Dat doet je wel echt goed als je hier zit!! Ook vond ik het super dat naast Mam, Pap, Zus, Vriendinnen, Voetbalteam ook Opa en Oma een stukje hadden geschreven voor mij! Super bedankt allemaal voor de mooie woorden! Na het lezen van al dit leuks en het bekijken van de foto's was het dan toch tijd om per fiets boodschappen te gaan doen in Paramaribo. Niemand fietst hier in Suriname alleen studenten of te wel sneeuwitjes! Meteen een vuurdoop gehad in het chaotische verkeer van Paramaribo. Toeteren, Remmen, Kus geluidjes, Ehhh Sneeuwitje is het nog steeds goed opletten geblazen, want anders wordt je zo van de "suck" gereden! Maar gelukkig is alles goed gegaan en hebben we de supermarkt bereikt en daarin zie je meteen terug dat er toch veel Nederlandse invloeden zijn hier in Suriname. Heb je 9,5 uur gevolgen, zit je aan de andere kant van de wereld en nog kun je hier piepers, pasta, hagelslag en zelfs drop halen! Maar goedkoop, dat is het hier niet. Niet alleen de Nederlandse producten betaal je flink voor, maar ook de rest van de boodschappen zijn net zo duur als in Nederland. Met de tassen en de fiets volgeladen zijn we weer terug gekeerd naar het huisje en ja Pap, Je biertje staat al koud! Heel KOUD! Vervolgens ben ik samen met Jeroen Paramaribo gaan verkennen wederom per fiets. Onze eerste bestemming was Mathijs, want hij had nog geen fiets en dus moest er een fiets gehuurd gaan worden. De driemusketiers ging op pad en het was echt super super gezellig. Nadat ook Mathijs een fiets had gehuurd zijn we opzoek gegaan naar een Surinaamse simkaart en ook dit was ons gelukt. Na een fietstocht van bijna 4 uur waren we dan aangekomen bij een grote super markt, waar we samen met Mathijs nog de laatste inkoopjes hebben gedaan. Daar kwamen Jeroen en ik er achter dat we echt mega, maar dan ook echt mega verbrand waren. Toen maar lekker snel na huis gefietst, bikini aangedaan en even een duik genomen in ons heerlijk zwembad om vervolgens weer lekker uit te rusten in de hangmat en de kletsen met vooral Ilse, Tess en Mark! Het was dan ook heel erg gezellig met z'n alle en besloten dan ook om gezamenlijk macaroni te gaan eten en vervolgens lekker een cocktailtje te gaan drinken in de stad! Heerlijk een drankje gedaan en natuurlijk heel veel gekletst. De onder verdieping goes wild!Na een mega gezellige dag was het dan echt om 1 uur klaar en zijn we met de Taxi naar huis gegaan. Verbrand maar wel echt genoten van deze super gezellige dag. Maar wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten, dat is vandaag dan ook echt zo. Jeroen en ik zijn zo verbrand het doet gewoon pijn. Met een t-shirt met lange mauw, veel aftersun en veel drinken moeten we de dag door komen vandaag! Maar de zon is zeker niet iets waar wij ons vandaag in gaan begeven! Dus nu maar lekker relaxen, bij komen van de drukke dagen en de verbranding!

• 08 Februari 2014 - 18:54

Marjo Brugman:

He he he wat een verhaal.
    Nou jullie zijn tenmiste goed overgekomen.
    En al heel wat gedaan.
    Pas op dat je de volgende keer niet zo verbrand. Zelfs al schijnt
    de zon niet je moet je goed insmeren daar.
    Maar dat zal jullie wel lukken.
    Ik ga jullie volgen en pas goed op elkaar en geniet
    Knuffel van mij
    Marjo

• 08 Februari 2014 - 19:41

Samantha En Marcel:

Goeie avond.

Wat leuk om te lezen en gelukkig goed aan gekomen.
    Blijven smeren dat is belangrijk:-D.
    Wij wensen jullie alle geluk en plezier toe.
    En niet te vergeten we gaan jullie volgen

Liefs van uit boxmeer

• 08 Februari 2014 - 21:10

Marianne:

Hoi hoi,

Zo dat was een lang verhaal, maar wel leuk.
    Al heel wat kilometertjes afgelegd op de fiets zie ik.
    Smeren, smeren en nog eens smeren dat is daar zeker nodig.
    Fijn dat jullie al zo'n leuk contact met de andere bewoners hebben.

Liefs en dikke knuffel

• 08 Februari 2014 - 21:37

Peter:

Hallo suriname gangers,

Een heel verhaal en ook al heel wat indrukken.
    Zo te horen zit de organisatie er al goed in afgewisseld met veel plezier.
    Fijn dat jullie al een goed en gezellig contact hebben met de mede bewoners.
    Uit je eerste reis verhaal lijkt het me dat jullie wel een geweldige tijd tegemoed gaan.
    Ik zou zeggen veel plezier, oppassen voor de zon, lekker relaxen en als je ff tijd over hebt .....studeren.
    Ben benieuwd naar je/jullie volgend reis verhaal.
    suc6
    PS: Silke - PSV heeft gewonnen van onze FCT .......wederom een donkere dag (en dan bedoel ik niet het hollandse pokke weer)

Greetzzzzzz Peter

• 09 Februari 2014 - 08:44

Elke En Gerwin:

Leuk om te lezen dat de eerste indruk goed is en dat het al zo goed klikt! Have fun x

• 09 Februari 2014 - 11:25

Dennis & Nhu:

Ik zal het maar gelijk zeggen "ik zei het toch". oppassen voor de zon.

Mooi dat jullie goed aan zijn gekomen en dat het goed bevalt.
    Heel veel plezier in de tijd die komen gaat, wij zullen de verslagen volgen.

Groetjes Nhu & Dennis

• 09 Februari 2014 - 11:52

Fey Van Lith:

Leuk om te lezen Silke! Geniet en veel plezier tijdens dit mooie avontuur!

• 09 Februari 2014 - 12:43

Wietske Idema :

Meteen een mooi Silkiaans verhaal. Maak er wat moois van en vergeet het afstuderen niet! ;)

• 09 Februari 2014 - 18:55

Maja Gunnink:

Jullie reis begint al veelbelovend. In zo'n korte tijd al zoveel meegemaakt. Dankzij Peter en Marian kunnen wij jullie nu ook volgen (heb de site via hun). Zal dus ook met plezier je/jullie verdere reisverslagen volgen. Geniet met volle teugen van deze reis en ervaringen . Wij wensen jullie heel veel plezier en een ongelooflijke tijd .

Heel veel liefs van John & Maj

• 10 Februari 2014 - 12:10

Gerrit En Anne :

Hoi Silke en Jeroen,
    Wen einer eine Reise tut, hat er was zu erzählen,sagt man in Deutschland. Du kannst bestimmt ein Buch schreiben wenn du zurück bist. Es war schön um zu lesen . Genieße die
    Zeit und Last es euch gut gehen.
    Ome Gerrit en Tante Anne

• 10 Februari 2014 - 21:10

Regie En Bert:

Dag Silke en Jeroen,
    fijn dat jullie je draai gevonden hebben daar. Geniet van dit mooie avontuur.
    Groetjes van Regie en Bert

• 10 Februari 2014 - 21:45

Ilse:

Haa Silke en Jeroen,

Wat leuk om te lezen dit! Je kamertje ziet er heel prima uit Sil! Pas goed op voor de autootjes daar en pas op elkaar! Gaan jullie deze week ook al op je stageschool langs?
    Heel veel plezier!

Liefs Ilse