Mi lobi, Suriname - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Silke Ginkel - WaarBenJij.nu Mi lobi, Suriname - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Silke Ginkel - WaarBenJij.nu

Mi lobi, Suriname

Door: Silke van Ginkel

Blijf op de hoogte en volg Silke

18 Februari 2014 | Suriname, Zanderij

Hier zit ik dan, achter mij bureautje in mijn kleine kamertje in Paramaribo. Inmiddels is er al weer een week voorbij en de tijd is werkelijk waar omgevlogen! Deze week stond in het teken van natuurlijk het kennismaken met mijn stage school namelijk de Nassy Brouwerschool. Maandag ochtend om half 8 was het dan zover, ik moest me melden bij de directrice van de school Mevr. Astra. Na een eerste leuke, gezellige en serieuze kennismaking was ik er klaar voor, Het volkslied! Standaard om 8 uur wordt er een vlaggenparade gehouden waarbij iedere week een andere klas verantwoordelijk is voor het hijsen van de vlag en het voorzingen van het volkslied. Vervolgens wordt het volkslied uit volle borst meegezongen door alle leerlingen, juffen en ouders. Je kunt het haast niet voor stellen alle kinderen netjes in de rij, handjes op de rug en zingen. Het was een prachtig gezicht en je ziet meteen het respect en de trots die de Surinamers uitstralen! Ze zijn trots dat ze een Surinamer zijn. Na de vlaggenparade ben ik samen met meneer Shelemaih de gymmeester van de school de kinderen gaan ophalen. De Nassy Brouwerschool deelt namelijk het gebouw met nog 2 andere scholen en dus ook de gymzaal. Samen met de kinderen 5 minuten gelopen naar de gymzaal. Vervolgens heb ik geobserveerd hoe het er hier in Suriname aan toe gaat en ik kan je vertellen.... Totaal anders dan bij ons! Een grote chaos hier in de gymzaal. Als eerste is de gymzaal wel "overdekt" maar bij een regenbui die hier tot nu toe aardig vaak uit de lucht komen vallen. Staat de gehele gymzaal onder en is het dus dweilen geblazen of een andere plek zoeken voor de gymlessen! Verder is de gymzaal zwaar verouderd en zitten er veel losse planken en gaten in de zaal, dus je kunt perfect een lay-up maken alleen ben je eerst de bal kwijt en vervolgens lig je in het ziekenhuis met twee gebroken benen door de gaten in de vloer! Qua spelmaterialen moeten we echt helemaal terug of te wel: "Back to basic"!Het is niet meer dan 2 volleyballen, 2 voetballen en 2 pionnetjes en wat frisbees. Maar goed creatief zijn en een beetje aanpassingsvermogen is dus wat ze hier van je verwachten. Maar dat gaat echt helemaal goed komen. De Nassy Brouwerschool wil dan ook erg graag je mening horen en wat ze nog kunnen doen om het onderwijs beter te maken. Dus er ligt een mooie uitdaging om de gymlessen weer goed op de kaart te krijgen waarbij er met een thema lesgegeven wordt en natuurlijk in het 3 vakken systeem van de ALO. Na deze eerste vermoeiende maar zeer interessante stagedag met een goed gevoel naar huis gegaan. Hier kan ik de komende maanden wel mee uit de voeten. Verder zijn we s'avonds met Tess, Mark, Ilse en Jeroen lekker een cocktailtje en een djogo (1L bier) gaan drinken. Het was echt een gezellige avond met de onder verdieping goes wild!! Dinsdag zijn we wederom vroeg opgestaan, net zoals we eigenlijke elke dag hier in Suriname wel doen. Vandaag hadden we geen stage dus wat ga je doen, natuurlijk de toerist uithangen. Zeker omdat je zelf ook nog aardig wat wilt zien van Paramaribo. En hoe je dat hier als blanke bakra (nederlander) op de fiets natuurlijk! Dus vandaag een tour de france gereden maar dan wel veel dingen kunnen zien. Als eerste hebben we een stop gemaakt bij de St. Petrus Kathedraal een van de bekendste kerken van Suriname. De kerk kenmerkt zich omdat het volledig bestaat uit hout en met haar vrolijke gele kleur is het echt een blikvanger in Paramaribo. Natuurlijk hebben we daar ook een kaarsje aangestoken voor Opa en Oma dat het natuurlijk erg goed met ze mag gaan! Vervolgens vervolgde we onze tour richting de waterkant en de Suriname rivier. Zo zijn we langs het onafhankelijksplein gefietst en het presidentiële Paleis van Bouterse. Dit stelde echter niet veel voor. Vervolgens zijn we naar de Palmentuin gegaan, dit is een soort park met alleen maar hoge palmen! Het ziet er gezellig uit en is erg leuk om een keer door heen te lopen. Zeker ook als je vraagt aan een Surinamer om een foto te maken, zo hard op de verkeerde knop duwen dat de camera bijna uit de hand valt, maja de foto is naar 10x proberen toch gelukt! Verder vervolgde we onze tocht richting Fort Zeelandia, dit wat toch de zwarte bladzijde is uit de geschiedenis van Suriname. Hier zijn namelijk de Decembermoorden uitgevoerd. Vervolgens zijn we verder langs de waterkant op gefietst waar de locals altijd zijn en waar altijd vrolijkheid en gezelligheid heerst. Vanaf hier heb je ook een mooi uitzicht op de Suriname Rivier en de mega grote en lange Wijdenbosch brug. Verder typeert de Suriname rivier ook weer de armoedige kant van Suriname. Vee wordt hier namelijk per ijzeren kooi vervoert, 1 boot met maar liefst 4 koeien erop! Super transport! Verder hebben we heerlijke genoten samen aan de waterkant en natuurlijk ook van het uitzicht wat we daar hadden! Daarna weer door het drukke en chaotische verkeer van Paramaribo gefietst, nog even wat inkopen gedaan om daarna lekker te gaan koken. En wat hebben we gekookt? Bakabana, een traditioneel Surinaams gerecht. Ook wel gebakken banaan genoemd. Eigenlijk is het een soort van Oliebollen bakken voor Surinamers, en het smaakte echt heerlijk!! Nadat we heerlijk van de bakabana's hebben genoten zijn we met Ilse een huisgenootje van ons naar het kickboksen gegaan. Uren lang hebben we gefietst en aan iedere Surinamer in Paramaribo gevraagd waar de Fernandezstraat is... Maar helaas, deze straat blijkt niet te bestaan in Paramaribo. Na een goede fietstocht toch weer richting huis gefietst waarna we nog gezellig wat gedronken hebben met onze huisgenootjes! Woensdag was wederom een stage dag voor mij! En wat heb ik genoten van deze heerlijke stage dag. Ik heb meteen de lessen gegeven op de Nassy Brouwerschool en de kinderen dus ook meteen wat regels en respect bij gebracht. Het was een super leuke dag waarbij de kinderen erg enthousiast was, maar de enthousiaste van het stel was ik volgens mij! Verder heb ik de hele dag buiten les gegeven dit omdat de gymzalen bezet waren door de andere scholen. Maar gelukkig scheen de zon niet en bleef het droog dus was het goed uit te houden! Na mijn stagedag zijn we meteen gaan rennen. In de buurt van de dierentuin van Paramaribo kun je erg mooi hardlopen, alleen is het wel even wennen aan de temperatuur en je ademhaling! Maar na het hardlopen waren we heerlijk voldaan en vol honger weer terug gekeerd. In de avond hadden we een afspraak met John Lieveld onze stagebegeleider vanuit Suriname. We hadden in een rustig restaurantje afgesproken en hebben daar wat gedronken en met elkaar kennis gemaakt! Dr. Prof. John Lieveld op sportgebied een hele grote meneer in Suriname. Meneer Lieveld is projectmanager bij het INS (Instituut Nationale Sport Selectie Suriname). Vanuit dit instituut doet hij veel onderzoek naar talentherkenning en talentontwikkeling in Suriname en zeker bij de Inheemse bevolking, want daar zit volgens hem het meeste talent! Verder is Meneer Lieveld ook Technisch directeur bij de SVB (Surinaamse voetbalbond). Hij kwam dan ook met de opdracht voor Jeroen en mij om samen met hem de Surinaamse Beach soccer bond op te richten! Waarbij we het projectplan zelf mogen overhandigen aan de Minister van Sport, Gezondheid en Welzijn in Suriname! Wij waren helemaal verbaast van deze kans. Een kans die je nooit meer in je leven zult krijgen!! We konden daarom ook niet wachten om dit te vertellen tegen onze huisgenootjes! Verder gaan we met Meneer Lieveld ook bij de inheemse bevolking verschillende testen afnemen om zo een goed profiel te maken van de talenten die er in de Surinaamse Jungle verstopt zitten! Donderdag kwamen er nieuwe bewoners van het huisje en die hebben we meegenomen op ontdekkingsreis door Paramaribo en even laten zien waar de winkel is en dat soort dingen. Verder zijn we nog met Tess, Mark en Roxs naar de hangmatten winkel gegaan. Want een hangmat, die heb je hier in Suriname echt nodig! Het hoort niet alleen bij de leefstijl (chillen in de hangmat) maar ook voor trips heb je vaak een hangmat nodig. En het is gelukt, wij kunnen voortaan ook chillen in een heerlijke hangmat. Tevens hebben we ook een hangmatten klamboe gekocht zodat we geen last hebben van die vele muggen die hier zitten. Verder kregen we op vrijdag wederom een telefoontje van Meneer Lieveld. Hij nodigde Jeroen en mij uit om mee te gaan op trip naar Zanderij. Hier heeft hij een huisje midden in het Savanna gebied wat hij graag aan ons wou laten zien. Samen met Meneer Lieveld, Glen (gepensioneerde LO docent) en Jeroen zijn we een weekendje naar Zanderij gegaan. Werkelijk we hebben onze ogen uitgekeken. We komen aan in the middle of nowhere! En daar tussen het hoge gras stond ergens een klein "huisje" ofja overkapping kunnen we het beter noemen in Nederland. Maar omdat Meneer Lieveld er 4 maanden niet geweest was moesten we alles weer op orde brengen voordat we er in konden verblijven. Dat betekende dat Jeroen alias Rambo het gras mocht gaan maaien met een groot kapmes en dat ik het dak moest harken. Na een middagje tuinieren om het zo maar te noemen gingen we heerlijk afkoelen in de creek. Dat is een rivier op zijn Surinaams. Midden in de jungle hadden we een heerlijk stukje rivier die uiteindelijk uitmonden in Cola creek. Niet voor niks heeft deze creek de naam van Cola gekregen want de creek is net zo donker als Cola. Maar ondanks zijn donkere kleur door de bladeren en de bauxiet is het water hartstikke helder. Hier hebben we heerlijk gezwommen tot dat we in eens werden overvallen door een zeer heftige tropische stortbui. Vanaf dat moment hebben we ook de hele dag door regen gehad. Dus niet veel kunnen genieten van de natuur door het weer en dus maar lekker gaan koken en wat drinken namelijk een Borgoe cola. Borgoe is ook Surinaamse trots. Het is een traditioneel Surinaamse Rum die door het hele land veel gedronken wordt. S'Avonds hebben wij dan ook heerlijk genoten van deze Surinaamse Rum! En vervolgens hebben Jeroen en ik onze hangmat opgehangen omdat we natuurlijk ook ergens in moesten slapen. Eerlijk is eerlijk wat wil je nog meer dan midden in de jungle zijn, lekker in je hangmat liggen, geluiden horen van wilde dieren en dat alles met een heerlijk drankje erbij! We hebben echt heerlijk geslapen in onze hangmat, iets wat voor Meneer Lieveld niet zo heerlijk was, hij had onder invloed van de Borgoe zijn hangmat te laag opgehangen en niet strak genoeg geknoopt waardoor hij s'ochtends wakker werd op de grond! Die volgende ochtend hebben we Toekan's, brulapen en Kapucijn aapjes gezien. We wouden samen met Meneer Lieveld op jacht gaan, maar door het slechte weer konden we dat niet doen. Wel heeft hij ons geleerd om met een geweer te schieten en dat wouden we natuurlijk niet missen! We hebben van dit hele avontuur erg veel genoten en wat is de natuur hier mooi in Suriname. Maar ook hebben we het natuurlijk gehad over talentherkenning en anatomie en inspanningsfysiologie! Dus we hebben zeker veel geleerd van wat Meneer Lieveld ons allemaal heeft verteld en heeft laten zien van dit prachtige gebied in Suriname. Nadat we s'avonds weer terug waren in ons huisje waren we echt helemaal kapot van dit avontuur en zijn we eigenlijk meteen in slaap gevallen! Dit was het dan weer voor afgelopen week, veel meegemaakt en een tot nu toe super tijd gehad in Suriname!!

• 18 Februari 2014 - 20:38

Maja Gunnink:

Wohw jullie gaan als een sneltrein , vergeten jullie niet om tussendoor adem te halen? Het is ook haast niet bij te houden wat jullie allemaal in een week meemaken. Maar SUPER is het wel, dat vergeten jullie nooit meer. Het is ook maar voor weinigen weggelegd om zulke ervaringen op te doen. Ben blij dat alles goed gaat in Suriname. En ik geniet van je verslag en waan me ook een BEETJE in Paramaribo. Hoop dat jullie nog veel leuke dingen meemaken, en ik volg jullie NATUURLIJK.

Groetjes van een trouwe fan :Maja

• 18 Februari 2014 - 20:48

Wout:

Klinkt als een geweldig eerste weekje Sil! Geniet ervan nog daar! Groetjes!

• 18 Februari 2014 - 20:54

Elke:

Heej sil en jeroen! Klinkt super! Geniet nog van deze bijzondere tijd! X

• 19 Februari 2014 - 17:43

Wietske Idema :

Hoi Silke (en Jeroen),
    Wat een mooie kansen krijg je daar! Hopelijk vallen alle stukjes theorie over talent één voor één op hun plek. Geniet ervan!

• 21 Februari 2014 - 21:05

Gerrit En Anne :

Hallo Silke und Jeroen !
    Deinen Bericht zu lesen ,ist spannender als ein Buch.Es freut uns, das es es euch so gut geht
    und was ihr alles erlebt! Genießt die Zeit.
    Groetjes Gerrit und Anne

• 22 Februari 2014 - 11:36

Tante Betsie!:

Dag lief nichtje en natuurlijk je vriendje
    Het verhaal wat ik lees en de spirit hiervan neemt me mee in jullie opdracht. Wat fijn om te lezen dat jullie zo genieten en tevens nog aan het afstuderen zijn! Hoe mooi kan het leven toch zijn. Waarom was mijn stagedracht zo dicht bij huis?!
    Geniet en werk en schrijf als je tijd over hebt de voortgang van alles.

• 10 Maart 2014 - 23:07

Andre :

Hallo Jeroen en Silke
    wij zitten met veel belangstelling jullie avonturen te lezen. Heel boeiend maar vooral geweldig dat jullie samen zo genieten. Blijf dat vooral doen wij blijven jullie volgen.

kijk goed uit en geniet
    Ruud Jord Dide en Andre