Dushi Curaçao & Afscheid! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Silke Ginkel - WaarBenJij.nu Dushi Curaçao & Afscheid! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Silke Ginkel - WaarBenJij.nu

Dushi Curaçao & Afscheid!

Door: Silke van Ginkel

Blijf op de hoogte en volg Silke

20 Mei 2014 | Curaçao, Willemstad

Wat een verrassing!! Ik ga naar Curaçao! Ik wist niet wat ik hoorde tijdens het skype gesprek met mam en pap! Samen gaan we 7 dagen naar Curaçao! Even lekker naar het land van zon, zee, strand en cocktails. Even de jungle, het wassen in de rivier, de drukte van Paramaribo en het vochtige klimaat achter ons laten om even lekker te relaxen in Curaçao.

Daar gingen we dan met Surinam airways op naar Curaçao. En zoals elke keer als ik op vliegveld zanderij ben regent het en regent het. Het regende dit keer zo hard, dat we het vliegtuig niet in konden. Normaal gesproken wordt je dan met een busje naar het vliegtuig gebracht, maar in Suriname niet. Hier komt het vliegtuig gewoon naar je toe gereden, zodat je niet zo ver hoeft te lopen en dus minder nat wordt! Prachtig toch! Na ongeveer 1,5 uur vliegen kwamen we aan op Trinidad waar we een tussenlanding hadden en vanuit daar was het nog een keer 1,5 uur vliegen tot Curaçao. We vlogen 's nachts weg en kwamen vroeg in de ochtend aan op Willemstad. De landing is nog al speciaal te noemen omdat je echt het idee hebt dat je met je vleugel het water raakt! Maar veilig geland dat zijn we zeker! Dan denk je mooi weer te hebben op Curaçao, want daar is het toch altijd mooi weer?? Nou nee, regen dat was het weer wat we hadden! Maar dat mocht de pret niet drukken want wie weet is het weer zo omgeslagen hier. Als eerste gingen we even onze huurauto ophalen.. en daar stond je dan met 2 koffers en 3 stuks handbagage en een kia picanto.. Stapelen maar!! Ohh ja.. en ik zat ook nog achterin de auto. Het paste precies dus de reis kon beginnen naar ons hotel. Na een half uurtje te hebben gereden kwamen we aan bij het Kontiki beach Resort. Wauw, naar al die Surinaamse "Luxe" was dit geweldig te noemen. Heerlijke grote bedden, warm water en een regen douch?? Nou blijer kon je mij niet maken hoor! Je komt dan ook echt in de andere wereld terecht.

En die hele ander wereld was dan ook goed te zien, in eens had je echt weer Europeese luxe, een hagel wit strand en helder water. Dat is wel wat anders als donker bruin kreek water uit Suriname. De eerste dag even lekker aan het strand gelegen en bij gekomen van alles wat we gedaan en meegemaakt hebben. Het weer was er anders niet al te mooi op veel bewolking en weinig zon! Eigenlijk was het hier gewoon een en al genieten geblazen. Ook willen we graag wat van Curaçao zien en hebben de auto gepakt en zijn richting oostkant van het eiland gereden en vanuit hier naar het Christoferpark. Dit is het nationale natuurpark van Curaçao met als hoogte punt de beklimming van de Christoferberg, helaas is mam door haar rug gegaan dus hebben we de beklimming niet kunnen doen maar zijn we lekker gaan touren dor het nationale park. Veel oude plantage huizen gezien, leguanen en cactussen. Ook zijn we naar Koba Table geweest, dit is het oostelijke gedeelte van Curacao, wat voornamelijk bestaat uit rotsen. Hier zie je dan ook erg mooi het water tegen de rotsen aan slaan wat een super gaaf effect geeft. Hier hebben we dan ook heerlijk genoten en rond gereden met de auto. Vervolgens hebben we onze tocht verder gezet naar Noordpunt, maar helaas trok de Kia Picanto het niet meer en moesten we terug de verharde weg op. Toen zijn we langs de westkust van het eiland terug gereden langs de parel witte stranden en de hel blauwe zee! Hier hebben we lekker een cocktailtje gedronken en zijn daarna verder gereden richting de stad, waar we ook nog een kijkje hebben genomen bij de Flamingo farm. En wat zijn dat voor een grote beesten en fel van kleur. Tour over het eiland zat er weer op en dan kun je wel zeggen dat Curacao meer is dan alleen zon, zee, strand.

Ook zijn we een dag naar Willemstad geweest. Wat bestaat uit Punda en Otrabanda. Punda is het nieuwe stadscentrum en Otrabanda is het oude stadcentrum. Hier staan dan ook de gekleurde huizen en het museum Kura Holandia. Dit is een museum wat gaat over de slavernij van de Nederlanders. Het stukje over Suriname was het meeste heftige van allemaal. Hier kon je dan ook goed zien hoe de slaven gemarteld werden door de Nederlanders. Zo hadden ze een metalen stoel, als de slaaf niet geluisterd had dan werd die stoel in de zon gezet en vervolgens werd de slaaf daar ingezet... Het zelfde als de soort van muilkorf, die werd veelal om gedaan bij vrouwen zodat ze nooit meer konden eten! Echt gruwelijke dingen zijn er gebeurd en maar goed dat dat verleden tijd is. Vervolgens zijn we een bezoekje gaan brengen aan de mooi gerenoveerde huizen van de UNESCO. De fel gekleurde huizen met mooi ouderwetse Hollandse geveltjes geven je dan ook echt het gevoel alsof je in een deel van Nederland bent. Ook is het erg bijzonder dat de Shell een olieraffinaderij heeft midden in het stadscentrum. Dit zorgt voor een heel vertekend beeld. Grote olietankers moeten dan ook door de smalle Annabaai naar de raffinaderij toe, wat betekend dat de Emmabrug ook wel de pontjesbrug geopend moet worden en Punda en Otrabanda van elkaar gescheiden worden. Het is dan ook een bijzonder gezicht om de Emmabrug open te zien gaan en er komt dan een enorme tanker binnen. De Pontjesbrug is niet zomaar zo genoemd, de brug heeft allemaal kleine bootjes onderzich waardoor hij makkelijk open en dicht kan gaan. Wij zelf stonden op de brug toen hij open ging omdat er een klein bootje door moest, dit was dan ook erg bijzonder en fantastisch om een keer mee te maken. Verder hebben we heerlijk genoten van een lekker cocktailtje en de zonsondergang.

Nog iets wat ik heel erg graag wou doen is duiken. En ik heb me laten vertellen dat je dat in Curacao erg leuk kunt doen. Dus ik ben één dag heerlijk gaan duiken. Helaas had ik geen onderwatercamera dus ik kan jullie geen foto's laten zien van deze fantastische ervaring. Als eerste mocht ik mijn gehele duikuitrusting in orde maken, dus de zuurstofflessen aankoppelen en de rest aansluiten. Ik vond dit erg gaaf om allemaal te doen zeker omdat ik niet mijn PADI heb, maar wel al een aantal keren gedoken had! Verder heb ik echt heel veel en mooi vissen gezien, in alle kleuren en soorten en maten. Echt super gaaf en jammer dat ik er geen foto's van heb kunnen maken! Ik ben dan ook de gehele dag weg geweest en toen ik terug kwam lagen mam en pap nog net zoals ik ze achter had gelaten, op het strand! Ze waren alleen wat bruiner geworden! Na een paar dagen bij Cabana beach te hebben gelegen hadden we wel zin om echt naar een Idealistisch strand te gaan namelijk naar de grote Knip. Hagel witte stranden, palmbomen, hutjes met palmbladeren en mega helder water. Hier hebben we dan ook heerlijk genoten, niet alleen van het op stuivend zand maar ook van het adembenemend uitzicht wat we hadden! Hier hebben we nog even lekker genoten want de tijd vliegt als je het naar je zin hebt.

Onze reis terug naar Paramaribo stond weer op de planning, helaas verlaten we een eiland waar de Nederlandse invloeden erg goed te zien zijn maar waar ze prachtige witte stranden hebben en een geweldig heldere en mooie zee hebben. Samen met mam en pap heb ik heel erg genoten van deze super vakantie en nu komt dan ook het einde van de vakantie van mam en pap inzicht! Nog maar 2 daagjes en ze gaan weer terug naar het koude Nederland. Maar nu heb ik ze nog bij me dus moet ik even lekker samen met ze genieten! Samen met Jeroen die ons in het Eco Resort stond op te wachten hebben we nog even genoten van elkaar en van Suriname. Lekker genieten aan het zwembad maar ook nog even de laatste souvenirs gekocht en dan gaat de tijd erg snel........
Iedere vakantie kent een einde en zo ook deze fantastische vakantie zeker voor mij maar ook voor mam en pap. Ik ben hartstikke trots dat ik ze heb kunnen laten zien hoe het is om hier in Suriname te leven en dat ik ze heb kunnen laten zien wat ik hier doe! Ik vond het echt geweldig. Maja dan komt de alle laatst taxi rit samen met mam en pap naar Zanderij. Een weg die voor mam eeuwig leek te duren. En dan sta je daar op Zanderij, mam en pap zijn aan het inchecken en Jeroen en ik staan daar maar te kijken. Nog even snel een laatste drankje gedaan en dan wordt het toch maar tijd om door de douane te gaan. Dat mam het moeilijk zou krijgen wist ik wel, maar pap? Jij ook? Dat viel me wel tegen, ik had dat niet verwacht. Maja het is wat he als je je kind achter moet laten. Maar niet getreurd ik kom al weer bijna naar huis. Een afscheid met een grote lach en ook een traan stond eigenlijk voor de super fijne tijd die we hebben gehad. Echt bedankt daar voor Mam en Pap!! En daar stonden ze dan in de rij voor de douane, ik heb nog gezwaaid en de taxi naar huis gepakt want jaa mijn huis had mij ook al 3,5 week niet meer gezien. Het was dan ook een zeer warm welkom thuis en dat werd nog tot in de late uurtjes gevierd!! Het was gewoon Super!!

  • 20 Mei 2014 - 20:24

    Dico Rouw:

    Hoi Silke,

    als je nog wat onderwaterfoto's wilt hebben van de vissen onder
    Curaçao, dan kan ik je die wel mailen aangezien ik ook daar ben geweest (recentelijk nog in april).

    Groet Dico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silke

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 7964

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Life's an advanture

Landen bezocht: